Användarnamn: Lösenord:

Författare Ämne: Mordet på Ida Fässberg i Trollhättan 2013  (läst 20388 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 7 484
SV: Mordet på Ida Fässberg i Trollhättan 2013
« Svar #75 skrivet: 31 december 2013 13:48:13 PM »
Jag tror också på krass syn på kvinnor i kombination med häftigt humör. Under berusning, vill jag säga, för annars kunde han säkert vara både vänlig och charmig.

Jo, det finns domar från tidigare misshandelsbrott, den senaste är från 2011. (Misshandel, ofredande och hot mot tjänsteman, dom: fängelse i 3 månader)

Någon planering tror inte jag på, mer att ”när alkohol går in, går vettet ut”. De tidigare brotten är också under berusning.
Att säga ”jag ska pussa din son god natt” till I:s f.d. (och yngste barnets far) är nog ”gnistan” till ett efterföljande tjafs. När det "tänder till" för en person med taskig syn på vad det gäller att slå en kvinna, går det från tjafs över till grövre våld.

Jag tror inte heller att det fanns något motiv, det var en sekunds blockering i hjärnan som tog livet av I. Det ena gav det andra i stridens hetta, ett slag för mycket. Ett hårt slag, som i efterhand inte går att bevisa då kroppens skick vid fyndet inte var den bästa för en rättsläkare att avgöra. Varken dödsorsak eller dödssätt gick att fastställa vid obduktionen.

Han kanske var likgiltig, däremot var han rädd för en av I:s närstående. Det kan förklara varför han snabbt ville forsla bort kroppen, död eller levande spelade ingen roll, bara det gick fort.

16 år är alldeles för klent straff, jag hoppas på ett eller två år till i kommande dom från HovR. Hänsynslösheten att lämna ett litet barn ensam i lägenheten borde ge extra påbackning av straffet också!

Men, tyvärr måste nog även jag tillägga: En friande dom är inte uteslutande, bevisningen är lite tunn om man ser till de beviskrav som ställs idag.
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 072
« Svar #76 skrivet: 31 december 2013 14:08:54 PM »
Jag har fått intrycket att det är genom politiken de mött varandra. Det går inte och kommer aldrig att gå att få fram annat än olika utsagor, vittnesmål och liknande som talar för det ena eller det andra: om de var tillsammans eller inte. I dagsläget spelar det heller inte längre någon roll.

Ingen i kretsarna kring den här, nu 37-årige, mannen lär tala om honom och vad de känner till om hans relation till 23-åriga Ida. De kan dels känna stark solidaritet med honom men också vara mycket rädda för honom. Hon är död och han lever fortfarande. Inget ändras för någon som ens känner honom bara lite:

"Beskrivs som beräknande och intelligent med hett temperament."

Tvärtom så nöjer man sig med att domstolen har visat på likgiltighetsuppsåtet. Om han bara hade "råkat" klämma till henne så hon slog sig och började blöda och rentav svimmade, så har han inte påkallat hjälp. Bland det kriminalteknikerna fann på brottplatsen i köket fanns inte tillstymmelse till kompresser, förband eller några tecken på att han försökt något utöver att skaffa undan hennes döda kropp.

Ja, det är allvarligt att drabbas av "inre blödningar" för alla. För personer med blödarsjukdom är det stora problemet att de

1) lättare får blödningar än andra och

2) har svårare att få stopp på dessa blödningar.

De drabbade är ju födda med dessa tillstånd och lär sig med den moderna vårdens hjälp att   förebygga och också hantera blödningarna. Idas tillstånd var inte på något vis en hemlighet. Andra dödliga som någon gång haft en vrickad svullen fotled kan föreställa sig hur det är med "spontanblödningar" i vilken led som helst i kroppen utan något särskilt trauma. Till 23 års ålder så hade Ida stor erfarenhet av hur sådana blödningar ska undvikas. Alla hennes vänner måste ha vetat att något "hett temprament" inte fick användas mot henne! Inte heller mot andra förstås, men i hennes fall definitivt inte! Hon bör ha haft läkemedel (blodfaktorer) hemma.

Så som rättsläkaren i detta fall i först rättsintyget sedan i det andra intyget på tingsrätten begäran och slutligen i vittnesmålet inför rätten, uttalat sig så kanske en friande dom kunnat följa OM INTE bristen på att hjälpa, bristen på att tillkalla hjälp och sedan det grymma arrangemanget efter mordet genomförts.

Det är särskilt grymt mot Ida. Det är också kränkande att hantera en död människa så illa. Slänga ut kroppen till vilda djuren under bar himmel och försöka elda upp den. Så behandlades kriminella på 1600-talet. På 1800-talet begravdes även brottslingar.

Det är särskilt grymt mot bägge barnen som mist sin mamma. Det är särskilt grymt mot barnet i sovrummet att lämnas ensam under så lång tid, utan ens en droppe vatten till hands.

Jag vet inte om det behöver "statueras exempel" för "kvinnofridens" skull. Gärna för hemfriden. Det faktum att den dömde helst ger sig på kvinnor är väl en följd av att de är mindre starka än han, mer lättskrämda och så. Jens Jansson i Värmland hade en chans, men var inte tillräckligt stark/snabb för att försvara sig mot sin "nära relation"-Stefan.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 814
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #77 skrivet: 31 december 2013 15:53:31 PM »
Ja, jag tänker inte försöka omvända någon- men jag tror varken på likgiltighet eller "olycksfall" eller "fylleolycka"- var är i så fall alla fingeravtryck som kunnat avslöja honom. Varför är bevisningen så oroväckande svag? Varför stannade han kvar i lägenheten? Utan att försöka hjälpa henne?  Om han "råkat" ha ihjäl henne- hade han bara förbannat tur då med att hitta medhjälpare? Hur kommer det sig att han i så fall städade undan allt utom ölburken med sina fingeravtryck?

Visserligen har jag förstått att mord kan ge en adrenalinkick som kan leda till ganska rationell hantering, men varför är man så satans mjäkig- ursäkta uttrycket- att man köper det hela som en "olycka"? Vad är nästa steg? Han kanske inte alls slog henne i huvdet heller- utan råkade snubbla över henne i fyllan och villan. Han kanske trodde det var en katt. Handlar det om att man är rädd för talen att det finns så beräknande och iskalla personer? Hur många ursäkter ska vi hjälpa försvaret med?

Nej, jag tror att han ville försäkra sig om att hon var död. Deras relation och hur den startade spelar visst roll. Det spelar alldeles förbannat stor roll om hon blev utvald på grund av sin sjukdom.
Let´s face it- kriminella ligger alltid minst ett steg före de som försöker stävja brotten.

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
  • Antal inlägg: 493
  • långvarig arbetare inom rättsväsendet
« Svar #78 skrivet: 31 december 2013 16:00:43 PM »
Politiken ja, DJ hade ju nazistiska kopplingar, men om de mötts därigenom vet jag inte. För mig som känns det som en white trash-liknande miljö, vilket inte underlättar utredningen. Brottet är att bedöma som mord, sedan kan DJ haft direkt uppsåt, indirekt uppsåt eller likgiltighetsuppsåt.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #79 skrivet: 31 december 2013 17:08:19 PM »
Vad jag förstår fanns en bokstavskombination hos I (något I:s far uppgav) Kanske även hon hade hetsigt humör?

I. var (enligt exet P.T.) berusad den kvällen. Det var hon som ringde upp barnets far. Kan också vara en orsak: En svartsjuk A.J. får spel när hon ringde sitt ex. - när han var hos henne.

Ur FU (innan I hittats):

”P svarar på fråga om han vet var Ida kan vara, då Ida är borta. P vet inte var Ida finns. Han svarar att senast han pratade med henne var i fredags eller i lördags, tror det var i lördags.
Hon var full som fan. Hon berättade att hon var kär i Morot. Det var sent, han minns inte tiden. P har mobiltelefon, den ska finnas hos polisen, titta i den så får ni tiden. Hon ringde upp P.
Han vet inte varför hon är borta, hon är livrädd för att förlora sina barn. Hon skulle aldrig lämna dem. Hon skulle aldrig lämna sonen R. ensam, aldrig.
Sedan pratade han med Morot, denne sade att han skulle plocka P. genom att skicka folk på P, alltså döda honom. Detta bara för att P käftat med Morot om Ida och så. Morot sade till P. att han skulle pussa hans son R. Då blev P. vansinnig.
P. vet inte hur Morot är mot Ida, de har inte varit tillsammans så länge.”

*

Enligt A.J. var han inte kär, det var en endast en kompisrelation:

Hur vill du beskriva dina känslor för Ida, var du kär
Nej inte kär. A. såg henne som en yngre vän, snäll och godhjärtad och trevlig. A. hade positiva tankar om henne.

Du betraktade inte er som ett par som är tillsammans
Nej, vi har inte haft den kontakten, däremot så beskriver A. sig som flirtig och uppvaktande, men ett par, nej de var de inte enligt hans sätt att se på deras relation.”

*

Städade han något i lägenheten? Blodet på köksgolvet fanns i alla fall kvar när polisens tekniker var där med sin kamera.

*

De träffades via en av I:s tidigare pojkvän (P.H.) - P.H. och A.J. är vänner sedan tidigare.

*

Hon hade en mild form av von Willebrands sjukdom, sannolikt typ I, enligt ett dokument (den 2001-03-02) från Koagulationscentrum vid SUS.

I analysens (rättskemisk undersökning) slutsvar fanns Zolpidem i prov på huvudhår. Inga andra preparat fanns i analyssvaret.

Zolpidem är narkotikaklassat läkemedel. Till vad/mot används det?

Jag har noll kunskap här, någon annan kanske vet?
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #80 skrivet: 31 december 2013 18:09:21 PM »
Zolpidem är ett sömnmedel.Kombinerat med alkohol är det dåligt. Men den kombinationen är väl inte visat för den mördade.

Jag tror inte alls att det finns någon bakomliggande planering. Utan det är en kombination av kontrollutbrott hos DJ + likgiltighetsuppsåt. Om Ida "muppat" och visat att hon kunde säga ifrån, så kan det ha utlöst ett kontrollutbrott hos honom. Med en "mild von Willebrand", som kontrollerades och behandlades, så behöver den 23-åriga kvinnan utsättas för ett avancerat trauma där hon blött utåt. Alltså inte boxvåld i magen eller avsparkade revben som leder till invärtes blödningar. 

Alldeles oavsett hur respektive part uppfattat graden av närhet i relationen, så har DJ inte bara övernattat i gästrum eller på soffan hemma hos 23-åriga Ida. Han är betydligt äldre än vad hon blev och verkar ha en märklig inställning till flickor, barn och kvinnor. Han kör i vilket fall som helst hem till henne och planerar middag och övernattning på ett vis som jag antar man gör om man "är ihop".

En lördagskväll sen barnen somnat är det inte helt ovanligt att människor dricker något. Kombinationen Zoplidem och alkohol är definitivt inget att rekomemmendera. Men här har man bara hittat Zoplidem i huvudhår och noll i övriga analyser. Något missbruk kan inte antas föreligga.

Gärningsmannen ger inte intryck av att vara någon person man anlitar som kattvakt precis.  Hur många timmar han jobbat som timanställd i äldrevården vet jag inte, men där kanske han skött sig i de snäva regelverk som styr vården. Men smart?

Transport av den döda behövde han hjälp med.

Sen har han så systematiskt han kan klara det städat brottsplatsen. Han har varit helt fokuserad på att undanskaffa den döda. Han har bråttom och han klarar det inte ensam. De andra vill komma undan så fort som möjligt och inte hjälpa till mer än minsta möjliga. De är ganska häftigt att rycka ut mitt i natten. Med den bilen och utan körkort, för att hjälpa en polare som ställt till det för sig.

De har slagit sina mindre kloka huvuden ihop angående det viktigaste: Få bort kroppen och så städa undan allt som skulle röja att de hade gjort just det. I väntan på dessa polare har mördaren städat så mycket han kunnat. Ett par liter blod på golvet och väggarna hinns dock inte med.

De här tre är inte i något fall så observanta att de tänker på skospår, telefonspår, filmdokumentation, vittnen och att de i brandområden lämnar en hel del spår efter sig.

Ja, en 23-årig ensamstående tvåbarnsmamma med ett svårt handikappat barn och själv med en "mild form av von Willenbrand sd" har det inte lätt.  En "bokstavsdiagnos" hos henne ger aldrig någonsin anledning till att underlåta livräddande åtgärder om hon störtblöder som "efter trubbigt våld", vägran att larma ambulans och vidta elementära ABC-åtgärder.

En bokstavsdiagnos leder inte heller till en rätt att svepa döda i påslakan och frakta döda i bagaget till skogen, dränka kroppen i bensin och tända eld på den döda. I en skog mitt i svenska sommaren! En bokstavsdiagnos ger inte heller rätt att låta en död ligga ohittad.

Vad har de här männen för rykten i trakten när ett vittne hellre berättar på Flashback än för polisen??

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #81 skrivet: 31 december 2013 18:25:07 PM »
Tack för svaret om Zolpidem. Något missbruk finns inget skrivet om, så det var väl som de flesta, lite fest då och då.

Något om att de försökt bränna kroppen finns inget heller, den slängde de i skogsdungen. Det var bilen som de troligen fraktade kroppen i, som blev uppbränd, tillsammans med lite annat.

Fanns det verkligen tid till att städa? Och flera visste att han varit i lägenheten och därför inte heller förnekade det. Men hela sanningen sa han inte - vad som hände efter telefonsamtalet med P.T.

*

Nu är det snart slut på detta år, något jag ska fira på annan plats än hemma...

Gott Nytt År!
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
« Svar #82 skrivet: 31 december 2013 19:36:18 PM »
GOTT NYTT 2014 till er alla!

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #83 skrivet: 01 januari 2014 12:22:25 PM »
Gott nytt år till er andra också. Här är det nu insmällt med tjusigt fyrverkeri.

Jag har läst på lite om "mild form av von Willebrands sjukdom". De svårare formerna av sjukdomen behandlas med blodfaktor-preparat, som de anhöriga till barnen brukar lära sig ge i hemmet till drabbade barn. När de drabbade blir äldre så brukar de själva kunna administrera faktorerna de behöver för att minska ledblödningarna.

De mildare formerna av sjukdomen behandlas medicinskt med läkemedel som "trycker upp" blodfaktorvärdena samt ett läkemedel som lindrar normala blödningar som kvinnornas menstruation. Det viktiga är att upptäcka tillståndet tidigt. Helst när barnen är mycket små, så att ledblödningar inte uppstår och förstör lederna. Upptäcks ett fall så gör man en släktutredning och informerar samtliga andra, både friska och sjuka, anlagsbärare.

Ida har ändå fött två barn och bör ha varit extremt välkontrollerad blödningsmässigt i samband med det.

Charlotte Perelli, som jag inte vet om hon är blödarsjuk eller inte, beskrev hur hon efter att hon fött sin son i somras drabbades av en postpartumblödning och var allt annat än stursk då. Jag kan tillägga att även om hon hade varit muppig eller stursk  där och då, så skulle personalen ändå "vikt ihop henne och snabbare än blixten" överfört henne till operation. För dessa blödningar gäller prio 1 även inne på sjukhus. Ett par liter blod i de sammanhangen är inte ovanligt. Dock inte med en blodstänksbild, om SKL skulle undersöka förlossningsrum, korridor och operationssal, som överenststämmer med trubbigt våld med kroppen på liggande på golvnivå.

Rättsläkaren kan därför klart och tydligt säga att det INTE rör sig om en normal blödning av något slag ens hos en person med känd, behandlad von Willenbrands syndrom. Det betyder onormal död och därtill inte självmord utan genom våld utfört av annan person. (Han törs väl skriva under på att det är rimligt att hon inte förflyttat sig själv från den plats i köket där två liter av hennes blod fanns till den skogsglänta där hennes kropp sen hittades? Det finns väl inget 'objektivt' hinder för det, menar jag.)

Att det saknas skelettskador tyder på att blödningen kommit från annan del än huvudet. Ej heller något som styrker att blödningen kommit från underlivet. Insekter och djur angriper först de delar som är skadade. Då kan man redovisa vad som var oskadat när kroppen hittades och av en akademiskt skolad läkare förväntar jag mig att han/hon kan lista ut genom uteslutningsmetoden av oskadad vävnad var skada efter "trubbigt våld" drabbat kroppen så att 2 liter blod flödade ut på köksgolvet och stänkte på väggarna.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #84 skrivet: 01 januari 2014 13:06:19 PM »
Ja, god nyår på er allla.

Hoppas det blir ett bra mordår- d.v.s. helst inga nya alls och att de gamla klaras upp.

Till opryding: jag tycker det är närmast elakt att sätta "white-trash" stämpel på en mördad kvinna. Att hon var utsatt på flera sätt råder det knappast någon tvivel om. Bokstavsdiagnoser på ensamstående mammor är det gott om. Men jag tror snarare att det handlar om människor som lever med så svåra påtryckningar från alla håll och kanter att inte ens personer som inte är både blödarsjuka och ensamtående skulle stå pall speciellt länge.

Ja, Alfa- han behövde hjälp med att transportera kroppen. Hur snabbt kom dessa personer till undsättning? Och varför gick de med på att hjälpa honom då? Var de hotade? Skulle de dela på pengarna? Eller hade han hållhake på dem?

Hur ska man förhindra att detta nu blir ännu en "misstänkt" som inte går att fälla, och som går ur det hela med en hög pengar som de anhöriga till bo kommer att bli utan? Det ska inte löna sig att planera och begå mord på de mest utsatta i samhället. Det är min åsikt detta år också.

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
« Svar #85 skrivet: 01 januari 2014 13:51:41 PM »
Med white-trashliknande miljö avsåg jag närmast gärningsmannen och hans kumpaner. Ber om ursäkt m h t offret. Däremot kan jag försäkra, att polis och åklagare lägger ner lika mycket arbete oavsett offrets sociala ställning.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #86 skrivet: 01 januari 2014 14:11:44 PM »
Bra, opryding- men jag tror inte man ska underskatta dessa personers förmåga att genom att sätta sig in i hur valserna går inom rättsväsendet- här har du ju en ganska garvad och erfaren person på den punkten, därtill en sjukvårdande sådan- och iscensätta ett mord som detta.

Tyvärr tror jag att det finns minst ett systemfel - som jag personligen relaterar till oförmåga inom rättsväsendet att tillskriva den här typen av gm någon högre tankeförmåga- som gång på gång ödelägger tillvaron för kvinnor och barn. Kvar står förövaren som vinnare med en hög pengar och ofta nedlåtande uttalanden om den som inte längre kan försvara sig. Han struntar nog högaktningsfullt inte bara i offren utan också rättsväsendet- bortsett från möjligheten att tjäna en hacka.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #87 skrivet: 01 januari 2014 14:35:13 PM »
Först vill jag korrigera med Perrellis postpartum-blödning. Det var tydligen ingen 2-liters blödning, utan efter telefonsamtal (?) så har hon fått "ta det lugnt" under dagen innan kvällsföreställningen.

http://www.expressen.se/kvp/noje/perrelli-om-karleken-och-aret-som-gick/

Ja, det här gänget män är knappast några svärmorsdrömmar. Obildade, elaka och falska typer som säkert för en ganska parasiterande tillvaro. Vi kan säkert få "bokstavsdiagnoser" eller allvarligare diagnoser på dem också.

Viktigt är, när "diagnoser" delas ut, att att de på sin höjd kan förklara ett beteende eller ett reaktionsmönster som VI ALLA kan ha. Sen måste vi ta med "skörheten" i sammanhanget innan vi bedömer om en reaktion är en övereaktion på en motgång. Ingen av oss, med eller utan bokstavsdiagnoser, anser väl att det är onormalt att uttrycka ilska och besvikelse om vi blir lurade, bedragna och utnyttjade. Hur rimligt är det att en 36-årig man utnyttjar en 23-årig kvinna med två barn, varav ett blöjbarn och ett svårt handikappat? Får kvinnor i hennes situation inte säga emot eller uttrycka om de blir besvikna? Utan att riskera en rejäl omgång stryk, menar jag.

Nej, oprydning, rättsväsendet lägger inte lika mycket arbete på alla brottsoffer. Vissa anses lite mer värda än andra. Hur rimligt är det att slösa pengar på att ha en Palme-grupp fortfarande? Så omfattande utredning lär vi inte få se av mordet på den pensionerade Lunda-forskaren, som skjutits av sin egen son. Det lutar åt att det definieras som "familjetragedi" och sen blir det en ganska lugn process i det följande. Sonen nekar väl fortfarande, men spaning efter alternativ skytt har budgeten antagligen inte oroas över.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #88 skrivet: 01 januari 2014 18:58:25 PM »
Hur vet man att hon ens satte sig upp och protesterade mot mannen ifråga? Hon kanske blev ihjälslagen när hon sov, eller?

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
« Svar #89 skrivet: 01 januari 2014 21:30:28 PM »
Bra fråga, vi vet ju inte hur dådet gick till!

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #90 skrivet: 01 januari 2014 22:24:06 PM »
Hon skadades/mördades i köket och det är på köksgolvet och köksväggarna allt blodet fanns, förutom släpspåren och enstaka droppar.

Det nämns inget i domen om att hon börjat blöda och vidtagit åtgärder mot blödningen. T.ex. tagit fram handduk, hushållspapper, bomull eller skål, isbitar eller något för att själv stoppa en blödning.  Teknikerna har mycket tydligt bevisat att hon är angripits liggande på golvet.

Det kan vara svårt (omöjligt) att bestämma alkohol i blod även när en kropp har förvarats under värdiga och ordentliga former. Men så plakat att hon låg och sov på köksgolvet, verkar orimligt.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #91 skrivet: 02 januari 2014 02:08:09 AM »
Hon skulle ju kunnat sova- eller rättare sagt varit sövd.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #92 skrivet: 02 januari 2014 10:19:02 AM »
Vi kan så klart spekulera i allt möjligt om brottsoffrets göranden, varande och låtande, men vart leder det?

Det finns filmdokumenterat att hon var och handlade mat tillsammans med sonen i barnvagnen och den dömde. Det är en övervakningskamera och där finns tidsangivelser. Det vill du inte spekulera kring.

Det finns vittnesmål om ett fruktansvärt skrik vid midnatt. Det finns vittnesmål om personer och rörelser  på platsen efter detta skrik. Är det viktigt på något vis om Ida hade gått och lagt sig och sen stigit upp för att gå till köket eller om hon inte hade lagt sig utan befann sig i köket ändå när hon attackerades? Köket är den plats där hon attackerades med trubbigt våld och blödde till döds.

Den rättskemiska analysen visar på ett tidigare intag av ett milt sömnmedel. Beroende på var i hårets längdriktning denna inlagring hittades kan man bestämma ungefär när hon tog detta medel. Hår växer i genomsnitt ett ental mm per vecka så det kan bestämmas på ett ungefär när hon tog sömnmedlet. Ungefär som årsringarna i träd. Men är det intressant? Ja, möjligen om de anhöriga har behov av att veta att hon var medvetslös innan attacken och på så vis inte var skräckslagen inför attacken. Annars är det inte intressant eftersom hon rör sig i sitt eget hem och ska kunna känna sig trygg. Varken vid medvetande eller medvetslös eller något däremellan ska hon utsättas för 'trubbigt våld' som leder till döden.

Om hon "knockat" sig själv så borde hennes sällskap ha ringt 112 så snart denna hemska olycka hade inträffat. Men han ringde sina polare istället och började plocka undan efter sig samt kränka den dödas sista rätt att bli värdigt omhändertagen.

Nu är det inte trovärdigt att hon snubblat och fallit och slagit sig själv till blödning. Det är bevisat genom blodstänksanalysen att det trubbiga våldet har träffat henne i golvläge på köksgolvet och att blödningen uppstått då.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #93 skrivet: 02 januari 2014 11:46:42 AM »
Du upphör aldrig att förvåna mig, Alfa.

Varför befann hon sig i köket efter intag av sömnmedel? Borde hon inte varit i sovrummet? Det är alldeles förbannat intressant att veta om den misstänkta gm slog henne när hon stod upp eller låg ner- kanske t.o.m. sov. Slog han henne i hivudet dels därför att hon med sin sjukdom var extra känslig för slag mot huvudet men kanske också för att dölja att det kanske inte fanns några fallskador? Om hon stod upp borde hon ha fallskador också.

Det är en väsentlig skillnad mellan att släpa ut en sovande/halvsovande person i köket och börja slå med syfte att orsaka död och att börja slåss under ett gräl. Det är skillnad mellan att vänta till någon tar sitt sista andetag och sedan ringa undanröjningspatrullen eller bara att strunta i att kalla på ambulans.

Det är inte bara frågan om anhörigas intresse, utan speciellt åklagarens och alla som är intresserad av att folk verkligen ska lagföras för grova brott istället för eviga bortförklaringar.

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
« Svar #94 skrivet: 02 januari 2014 13:54:11 PM »
Det är nog tur i oturen att den misstänkte nekar till att överhuvudtaget rört offret, utan skyller på den klassiske okände gärningsmannen. Eftersom det rättsmedicinska utlåtandet inte ger mycket information, är det blodstänksanalysen som visar vad som hänt.

Kan komma en ny förklaring i hovrätten i stil med att det hela var en olyckshändelse och ska ses som misshandel och vållande till annans död.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #95 skrivet: 02 januari 2014 16:22:48 PM »
Jaha- var han på muggen och kom ut och hittade henne död? Om hon fortfarande levde borde han väl skaffat hjälp. Om inte, borde han väl tillkallat polisen?

Det är ganska mycket de borde kunna ta reda på ändå, tycker jag.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #96 skrivet: 02 januari 2014 16:53:13 PM »
Det finns inget som styrker att hon den kvällen hade sömnmedel i sig! Det är anledningen till att jag särskilt påpekar att det är sömnmedel hittat i hår och att man får analysera "årsringarna". Är det inlagrat i hår så är det inte en tablett tagen kl 22 före sänggåendet. Det rör sig om veckor eller månader tidigare som hon tagit läkemedlet. Möjligen finns det inlagrat i hårroten ganska tidigt.

Inga tecken till bråk i övriga lägenheten (städat?).

Zappa, det är inte "trubbigt våld" mot huvudet! Rättsläkaren intygar att det inte fanns några skelettskador. Han säger att våldet kan ha varit riktat mot mjukdelarna, som halsen som saknas.

Just bristen på att tillkalla hjälp ÅT HENNE visar på en total likgiltighet för henne och barnet. Hade han ringt omedelbart så skulle en rättsläkar kunnat visa om hon blödde pga av sjukdom eller ej (23-åringar har sällan eller aldrig åderbråck på matstrupen).

Den dömde visste mycket väl om Idas blödarkänslighet. 37-åriga män ska inte slå  tjejer någonsin. Och absolut inte tjejer med blödarsjuka!

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #97 skrivet: 02 januari 2014 20:45:59 PM »
Just bristen på att tillkalla hjälp ÅT HENNE visar på en total likgiltighet för henne och barnet. Hade han ringt omedelbart så skulle en rättsläkar kunnat visa om hon blödde pga av sjukdom eller ej (23-åringar har sällan eller aldrig åderbråck på matstrupen).
Och jag säger att det här är rent trams- det var överlagt mord, för som du själv skriver:

Den dömde visste mycket väl om Idas blödarkänslighet. 37-åriga män ska inte slå  tjejer någonsin. Och absolut inte tjejer med blödarsjuka!
Trubbigt våld har jag inte ens nämnt, mig veterligen.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #98 skrivet: 02 januari 2014 21:17:46 PM »
Jag tror att du läser men inte förstår vad jag skriver. Eller vill missförstå medvetet. Men okej du kanske anser att det jag skriver är "trams" och då får du väl tycka det. Så här långt så har jag inte sett något som talar för att mördaren före resan till Trollhättan hade gjort upp en elak plan för att mörda henne.

Vi kan självklart spekulera i den riktningen, men fallet är för allvarligt för att jag vill göra det.

Vad det gäller 'trubbigt våld' så är det vad som anges i domen. Eftersom det saknas skador på skelettet så måste det vara mot andra kroppsdelar än huvudet. 'Trubbigt våld' riktat mot huvudet passerar inte en rättsläkares undersökning eftersom det syns på skallen var det träffat. Det kan ge upphov till en så ymnig blödning, som det uppenbarligen är frågan om. Men sådant trubbigt våld saknas alltså. Våldet måste ha riktats mot en annan kroppsdel och jag försöker förstå hur.

Rättsläkaren för fram att det är möjligt att det riktats mot halsen, som saknades när kroppen hittades. Men min fantasi har sina begränsningar och jag vill byta våldet mot trubbigt till skärande/stickande.

På sätt och vis är det ointressant, för det är så uppenbart att han mördat henne. Han kommer självklart att hävda oskuld eller möjligen vållande. För oskuld så menar TR att den samlade bevisningen styrker att han med våld har orsakat hennes död. Ett vållande ('råkade slå till henne och så dog hon') utesluts av den enda anledningen: Han vidtar inga åtgärder för att rädda henne, han ringer varken 112 eller hennes mor. Han ringer polarna för att dölja sitt brott.

Som oprydning upprepat flera gånger så finns det möjlighet att han frias av hovrätten. Skulle det ske, så drar jag slutsatsen att  rättsväsendet för kvinnor är meningslöst och juridiken är en sport där utövarna av brott tränas upp i fusk och brottslighet. 

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #99 skrivet: 02 januari 2014 23:11:35 PM »
Jag har för länge sedan konstaterat att risken är väldigt stor att den här mannen kommer undan. Vet inte varför du själv först skriver till mig att det inte förekommit trubbigt våld och sedan själv skriver att det står i domen. Men du kanske menar mot huvudet-vilket jag i.o.f.s. inte heller nämnt.

Vad grundar du påståendet att det inte verkar som han planerat att mörda henne? Du tycks ju hålla med om att det var mord- men bara för att han inte slog larm? Varför skulle det inte precis lika gärna kunna vara överlagt?

Ja, jag tror att han valde ut henne och att han planerat hela dådet från början till slut.

Nya kommentarer

SV: Ingela Jansson - Bedragerska av Zappa
[Idag kl. 08:26:15]

SV: Ingela Jansson - Bedragerska av Buxen
[Igår kl. 20:31:32]

[Igår kl. 12:07:36]

SV: Ingela Jansson - Bedragerska av Alfa
[Igår kl. 11:14:34]

[14 april 2014 22:52:35 PM]

SV: Ingela Jansson - Bedragerska av Alfa
[14 april 2014 21:04:39 PM]

Söker två olika mord i Gävle och Valbo ca 1990 av Tsar Putin
[12 april 2014 23:57:05 PM]

SV: Misstänkt mord i Ekshärad 2004 oktober 15 på Per Strandberg av Alfa
[12 april 2014 18:15:20 PM]

SV: Misstänkt mord i Stockholm 1984 november 18 på Cats Falck och Lena Gräns av Pantheraslacke
[12 april 2014 18:01:07 PM]

SV: Mordet på Roger Silvasti i Hällefors 2000 av motorola
[12 april 2014 00:51:26 AM]

SV: Misstänkt mord i Ekshärad 2004 oktober 15 på Per Strandberg av motorola
[12 april 2014 00:32:30 AM]

SV: Fadimes bror dömd för grov misshandel och grovt vapenbrott av Alfa
[10 april 2014 07:42:50 AM]

SV: Olöst dödsfall på Anni Dewani i Kapstaden, Sydafrika 13 november 2010 av Zappa
[09 april 2014 20:32:19 PM]

SV: Fadimes bror dömd för grov misshandel och grovt vapenbrott av Zappa
[09 april 2014 20:30:57 PM]

SV: Fadimes bror dömd för grov misshandel och grovt vapenbrott av Alfa
[09 april 2014 16:14:14 PM]

SV: Misstänkt mord alt. dråp i Helsingborg 2014 mars 30 på (man) av Alfa
[06 april 2014 16:20:55 PM]

SV: Misstänkt mord alt. dråp i Helsingborg 2014 mars 30 på (man) av cassandra
[06 april 2014 10:56:11 AM]

SV: Misstänkt mord i Linköping 1971 juli 2 på Anette Wernersson av Alfa
[05 april 2014 16:03:27 PM]

SV: Misstänkt mord i Linköping 1971 juli 2 på Anette Wernersson av Zappa